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발간논문

유튜브 뉴스콘텐츠 이용에 따른 뉴스 인식 차이에 대한 탐색적 연구

  • 저자편미란
  • 다운로드수142
  • 미리보기수1014
  • 게재지디지털경제사회연구
  • 권호제1권 제1호 2023년
  • 페이지121-149
  • 발행일2023-08-31
  • 분류정보
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태그(Tag) 유튜브 유튜브 저널리즘 유튜브 뉴스 뉴스 인식

요약

본 연구는 최근 급부상하는 온라인 동영상 서비스 플랫폼인 유튜브(YouTube)를 중심으로, 유튜브가 저널리즘 영역에서 어떻게 인식되고 있는지에 대해 뉴스 수용자 관점에서 살펴보았다. 유튜브는 현재 전 세계에서 가장 많이 사용되는 미디어 플랫폼 중 하나이지만, 저널리즘 분야 특히 뉴스 수용자 관점의 연구는 많이 이뤄지지 않았다. 본 연구는 유튜브 뉴스콘텐츠 이용자들을 대상으로, 주로 이용하는 뉴스콘텐츠 유형에 따라 유튜브 뉴스에 대한 인식에는 어떤 차이가 있는지 살펴보고자 하였다. 또한 유튜브 뉴스콘텐츠 이용 유형의 개수, 이용 빈도, 1회당 이용 시간 등 이용 경험에 따라서도 유튜브 뉴스에 대한 인식에 차이가 있는지 알아보았다. 나아가 주로 이용하는 뉴스콘텐츠의 유형에 따른 유튜브 뉴스 인식의 차이에 유튜브 뉴스콘텐츠 이용 유형의 개수, 이용 빈도, 1회당 이용 시간과의 상호작용 효과가 있는지도 살펴보았다. 본 연구에서는 유튜브 뉴스에 대한 인식을 정보제공, 공정/심층, 재미/토론으로 분류하여 각각의 요인과의 관계를 구체적으로 살펴보았다. 본 연구는 이를 위해 10대부터 70대까지 다양한 연령의 대한민국 남녀 415명을 대상으로 온라인 설문을 수행하였다. 연구결과, 주로 이용하는 뉴스콘텐츠 유형에 따라 유튜브 뉴스 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 공정/심층과 관련한 인식에 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 유튜브 뉴스콘텐츠 이용 유형의 개수, 이용 빈도, 1회당 이용 시간이 증가할수록 유튜브 뉴스에 대한 인식이 전반적으로 긍정적인 것으로 나타났다. 그러나 유튜브 뉴스콘텐츠 주 이용 유형과 이용 유형의 개수, 이용 빈도, 이용 시간과의 상호작용 효과는 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 기존 뉴스 생산자 중심으로 이뤄져 온 유튜브 저널리즘의 연구 영역을 뉴스 수용자 중심까지 확장 시키고자 하였으며, 이용과 관련한 다양한 변인을 적용시켜 수용자를 보다 입체적으로 파악하고자 하였다. 본 연구는 유튜브 뉴스에 대한 인식을 확인함으로써, 유튜브 뉴스가 저널리즘 영역에서 어떻게 자리하고 있는지를 파악하는데 유용한 단서가 될 수 있으리라 기대하며, 나아가 앞으로의 저널리즘 지형 변화를 예견 하는데 있어 함의점을 줄 수 있으리라 여겨진다.

목차

This study examines how YouTube is perceived in the field of journalism from the perspective of news consumers, focusing on YouTube, a rapidly growing online video service platform. YouTube is now one of the most used media platforms in the world, but it hasn’t been studied much in the field of journalism, especially from the perspective of news consumers. This study examined whether there are differences in perceptions of YouTube news depending on the type of news content used. We also examined whether there are differences in perceptions of YouTube News depending on the experience of using YouTube News, such as the number of used news content types, frequency of use, and time spent using YouTube News. Furthermore, we examined whether there is an interaction effect between the type of news content used and the number of used news content types/the frequency of use/and the duration of use on differences in YouTube news perception. This study categorized YouTube news perceptions into informational, fair/in-depth, and interesting/discursive. A total of 415 people ranging in age from teens to 70s participated in the study, and data were collected through an online survey. The study found that there were differences in perceptions of YouTube News based on the type of news content consumed, particularly with regard to fair/in-depth. The study also found that the more varied the type of news content consumed, the more frequently it was consumed, and the longer the time spent consuming it, the more positive the perception of YouTube News overall. However, there was no interaction effect between the type of use of YouTube news content and the number of news content types, frequency, and duration of use. This study aims to expand the research area of YouTube journalism, which has been centered on news producers, to news receivers, and to understand the receivers in a more three-dimensional way by applying various variables related to usage. By identifying the perception of YouTube News, this study is expected to provide useful clues to understand how YouTube News is positioned in the field of journalism. Furthermore, it may also have implications for predicting future changes in the journalism
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